Skolning i Olympiska lyft

Olympiska lyft ( ryck och stöt ) är bland de effektivaste styrkeövningarna du kan ägna dig åt. Givet att du behärskar tekniken och klarar av att utföra dessa på ett säkert sätt. Övningarna är grymt utmanande och tekniskt avancerade men får du till dom tränar du i princip hela kroppen i en och samma övning.

I tisdags hakade jag på Tobbe Å till ett riktigt Old School gym i Arcus i Lule. Bra utrustning, lite folk, och en miljö som inspirerar till hård träning. Tobbe är lite av en expert på olympiska lyft så att bli special studerad och få tips och coaching var grymt nyttigt.

Vi hann med att gå igenom frivändningar, ryck och stöt. Händerna var hyfsat slitna efter passet.

Så här kunde några av rycken se ut:

Några notes  to self:

  • Håll stången närmare kroppen i hela lyftet
  • Hitta timingen i övergången från kontrollerat till explosivt
  • Koppla in armarna senare i rörelsen
  • Bättre leda rörelsen med armbågarna uppåt.
  • Sätta mer ”tryck” på skulderbladen i grundpositionen


Coach


Tillbaka till 70-talet


Gymhänder

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå