Race report Kalmar Ironman 2012

lördag 18 augusti och game day!

Upp kl 4.40 för frukost. Bestod av bacon, ägg, turkisk yoghurt m kiwi och banan, kaffe, juice, sportdryck.

Kl 06.00 till växlingsområdet för att se att cykeln klarat natten bra och att alla växlingspåsar med materialet för växlingarna ligger där de ska.

Kl 06.30 ner till simstarten och insupa stämningen bland de andra 1500 deltagarna. Fantastisk stämning och en fin morgon. Var knappt nervös utan såg bara fram emot att få köra igång. Jag viste att alla förberedelser gått precis som jag ville så jag kunde inte vara med förberedd för det som väntade.


Tar ut lite seger i förskott


Våtdräktsfix


Stötte på folk från Fuerteventura träningslägret innan loppet.

06.45 Ner i vattnet inför starten. Låg och plaskade runt och vande kroppen vid vattnet. Skön stämning bland alla tävlande. La mig i gruppen som siktade på att simma på ca 1.25. Vilket kanske var lite defensivt men jag tänkte att de är bättre att simma över folk än att bli översimmad. Så här i efterhand borde jag nog ställt mig längre fram för att hamna bland lite bättre simmare och slippa lite av kaoset längre bak.

Arrangörerna peppade på stämningen innan start med traditionsenliga ”Just idag är jag stark” av Kenta och sveriges nationslsång.

Start 7.00. Kaotiskt är bara förnamnet. Ben och armar överallt. Det tog ca 500 m innan jag bestämde mig att bara skita i de andra och plöja på men ändå behålla lugnet. Efter ca 1 km kunde man börja imma med någorlunda flyt utan att ha fötter och händer i nyllet på vart och vartannat simtag. Tyckte mig hitta ett skönt flyt i simmet. Hade ingen koll på tiden, men målet var bara att klara av det lugnt och behärskat och gå in med en bra känsla till cyklingen.

Tid på simmet: 1.25 vilket var ungefär som jag förutspått.
Placering 933 efter simmet.


Vacker dag för havssim


Kaos


Klar med simningen!

Växlingen från sim till cykel gick bra men var inte supersnabb. Var noggrann med att få till allt och att inte stressa iväg. Ut på cyklingen mot ölandsbron och ut på Öland. Nästan vindstilla och å platt bana. Gick riktigt fort bitvis. Försökte hela tiden tänka på att inte dra på syra i benen men ändå hålla jämn och bra fart. Idylliskt landskap med bondgårdar och semesterstugor och folk som hejade på nästan längs hela sträckan. Familjer som satt ute och käkade frukost vid vägkanten och hejade på oss tävlanden och stämningen var på topp.

Trots att det var förbjudet med drafting (cykla i klunga) så gjorde i princip alla de och många var missnöjda med race kontrollanterna att det inte utdelades fler varningar för detta. Jag fick en muntlig varning av att hålla avståndet en gång men inte mer än så. Cyklingen på Öland flöt på bra och jag käkade energikakor var 30e minut och drack sportdryck regelbundet och lyxade till det med saltpiller en gång i timman. Tog även nån banan från kontrollerna då jag kände att jag behövde det. Efter 10 mil på Öland var vi tillbaka på fastlandet och här var de lite segare (långtråkigare) men gick ändå rätt bra och benen kändes pigga. Sista 5-7 kilometrarna gick lite lugnare för att ladda benen för löpningen. Cyklade om rätt många under hela sträckan.

Tid på cykingen 5.16. Hade planerat mellan 5 och 6 timmar.
Placering efter cyking: 493

Ut på löpningen med pigga ben! Kom in i en bra rytm typ direkt och kunde springa med bra steg redan efter ca 500. Överraskande men riktigt skönt. Fick många hejarop om att jag såg lätt ut i steget vilket alltid är upplyftande. Första kilometertiderna låg mellan 4.10- 4.35 vilket är för fort mot vad jag tänkt så var tvungen att bromsa mig lite för att inte få lida allt för mycket för det senare under loppet. Löpningen gick på en slinga som var 15km, alltså 15-15-12 totalt. Sprang om folk hela tiden. Tror inte jag blev omsprungen av någon under hela löpningen. (Visade sig att jag hade 55e bästa löptid av alla i fältet, nöjd med det) Kände igen rätt många under löpningen som man kunde byta några ord med och sen lämna bakom sig ☺ Efter tio km dog batteriet på pulsklockan så efter det kunde jag inte hålla koll på kilometertiderna. Vid första varvning såg jag totaltiden vid målportalen och räknade fram att jag låg rätt nära en sluttid på under 10 timmar om jag gjorde maran på typ 3.10. (Tog rätt länge att räkna ut det då man inte är smartast i världen efter 7 timmars nötande och kolhydratbrist).

Började med att trycka en gel varje halvtimma och varva vatten och sportdryck. Men magen tyckte inte riktigt om gels (som vanligt) så tog nog bara tre gels på hela löpningen. Sista milen tog jag cola och vatten och med två km kvar tog jag energidryck typ Red Bull. Första halvan av löpningen kändes sjukt bra och kunde typ njuta och tycka att de här med Ironman var riktigt trevigt. Sen började benen protestera lite, tunga framsida och baksida lår så då var de pannben som gällde. Försökte dock hålla så jämn fart som möjligt och hade ambitioner om att öka lite sista 5km. Men de blev de inget av. Låg hela tiden så jäkla nära tröskelfart så minsta lilla ökning kunde blivit förödande. 5 km med totalstumma ben är en låång väg, så de blev till att hålla jämnt tempo hela vägen in i mål. Fantastisk stämning längs nästan hela löpningen och speciellt inne i centrala Kalmar där folk satt på uteserveringar och på fik och skrek och peppade. Kom in på upploppet och såg rätt snart att klockan tickat över tio timmar så de gick inte riktigt att motivera sig till en ”slutspurt” på målrakan utan jag passade på att njuta av att äntligen vara framme. Var totalt slut på energi och benen var riktigt möra så var rätt omtöcknad i målfållan.

Tid på löpningen var 3.12 (min tredje snabbaste mara tid någonsin) planerat var 3.15.
Totaltid: 10.02

Placering 266 totalt av alla.
Placering 62 i min åldersgrupp.


Sista varvet på löpningen


Målgångseufori

Hade kanske, kanske kunna pressa ner löptiden lite om jag hållit ännu jämnare fart hela löpningen, men de är nog marginellt. Cyklingen hade jag definitivt kunnat pressa mer men ville inte chansa att komma ut för ofräsch till löpningen. Med facit i hand kanske jag skulle kapat mer på cyklingen och accepterat att det gjort några extra minuter på löpningen. Men de är sånt som får komma med rutinen. Simningen hade definitivt kunnat gå fortare om jag ställt mig längre fram och om jag bättre kunnat handskas med kaoset de första 1500 metrarna. Växlingarna kan jag definitivt kapa några minuter på men det var inte heller högsta prio denna första gång.

Bra av arrangörerna var att man direkt i målfållan fick en ”eskort” som tog hand om en och såg till att man mådde bra och blev ledd till målfållan. Väl där tog jag ett isbad för att kyla ner kroppen. Fantastiskt skönt. Sen till mattältet där det väntade pizza, cola, öl, frukt och vatten. Högg tag i en hel Caprichosa och skojar inte men den slank ner på högst tre minuter. De var bara att trycka ner. Vet inte om jag är mer nöjd med sluttiden på loppet eller pizzatiden. Efter det hämta ut en finnisher t-shirt (vilken som brukligt var så ful så den knappast kommer komma till användning). Sen möta upp boysen för en bärs och njuta av dagen.

Förutsättningarna för loppet var i det närmsta perfekta! Vädret mellan 15-21 grader. Varierande molnigt och soligt. Kom en liten uppfriskande regnskur. Knappt någon vind alls förutom medvinden på ”alvaret” på Öland där cyklingen gick i 50-60km/h.

Dagarna innan loppet var riktigt bra de med. Anlände två dagar innan loppet och hade gott om tid att insupa atmosfären och förbereda mig. Hade Anton och Adde med mig så vi körde mini semester på Öland och i Kalmar. Lugna dagar med bra mat och mycket vila och skönt häng. Bra att tänka på annat än tävlingen och bara få ha sköna dagar.

Hade grym support av Äggi, Anton och Adde under hela loppet. Dom hejade på vid varje växling och vid varje varvning under löpningen. Ovärderlig pepp! Sen väl omhändertagen och uppassad efter loppet. Stort TACK till er!

Så här drygt en dag efter loppet är jag lite stel i höftböjarna och slut i låren och lite trött i ländryggen. Men inga skavanker eller skador vilket känns som ett mycket bra kvitto på att kroppen pallar med dessa galenskaper.

Smider redan planer för framtida mål/utmaningar. Men ska nog tvinga mig själv att låta det gå några dagar innan jag committar mig för något nytt.

Länk till resultatlistor

Mina splittider


Support Team

Äggi: Social Media Manager
Adde: Team Manager och chaufför
Anton: Fotograf och badvakt

4 comments to Race report Kalmar Ironman 2012

  • 20 augusti, 2012

    Lina says:

    Grym läsning! Du såg superstark ut varje gång jag såg dig! Magisk dag! Ska bli kul och höra vad du tänker på för nya utmaningar :) !

  • 20 augusti, 2012

    Carl-Magnus says:

    Det där gjorde du bra! Kul läsning och vilken bra tid! Starkt jobbat! /c-m.

  • 24 augusti, 2012

    Christer Kågström says:

    Riktig härlig läsning, som sagt grymt imponerad, framför allt på löptiden. Med tanke på dina stapplande simtag i vintras och vad du nu presterade så ser jag ingen omöjlighet att kapa >15 min ytterligare på simningen./Kågis ”Swimcoach”… ;-)

  • 24 augusti, 2012

    admin says:

    Tack Kågis!
    Dina tips är typ de jag gått p i min simträning så är dig evigt tacksam. Känns skönt att du ser förbättringspotential också. 15 min är definitivt ingen omöjlighet. Bara rutinen från att nu ha gjort en ”masstart” med 1500 andra kapar nog 5 minuter.

    Kör mer än gärna fler pass tillsammans nån gång då de passar dig.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå