Krönika Annonsbladet v 8

Har du tid att INTE träna?

Jobb, barn, matlagning, tv, grannens katt och andra mer eller mindre viktiga saker. Allt det där prioriteras ofta framför den egna hälsan när aktiviteter och ”måsten” ska fördelas över dygnets timmar. Att inte ha tid för träning är en av de vanligaste (bort)förklaringarna jag hör från människor som på olika sätt är missnöjda med hur de mår. En argumentation som sällan eller aldrig håller.

Jag skulle vilja vända på det och ifrågasätta om du verkligen har tid att inte träna. 45 minuters träning (eller t.o.m. mindre om du är effektiv) tre gånger i veckan får du tillbaka många gånger om i form av höjd energi och bättre effektivitet under dygnets övriga ca 900 vakna minuter. Träningen frigör endorfiner och en hel cocktail av andra sköna hormoner som försätter dig i ett energifyllt och positivt tillstånd istället för att gå omkring i halvdvala hela dagen.

Det svåra är ju ofta att komma igång och gå från noll träning till en dos som faktisk ger resultat och som funkar för just dig. Det gäller att hitta rutiner i vardagen som funkar på lång sikt och inte bara under ”en perfekt vecka”. Träna på morgonen, på lunchen, på vägen till jobbet eller hemma i vardagsrummet. All träning är bättre än ingen alls. Gör det som funkar för dig men intala dig inte att det kommer vara enkelt. Det kommer att krävas en insats för att få till hållbara livsstilsförändringar. Lyckas du dock hålla i dina nya vanor i 4¬–6 veckor så är du över tröskeln och har insett vilken skillnad träningen tillför ditt liv. Efter det blir det snarare svårt att inte ge träningen tid och utrymme i ditt liv.

På mitt jobb på kommunikationsbyrån Yours har vi dragit igång en träningsutmaning bland alla anställda. Målet är att inspirera och aktivera alla på ett sätt som passar var och en och på så sätt hålla oss friska och energifyllda. Fler arbetsgivare borde prioritera detta och inse fördelarna med pigga och krya medarbetare som är på alerten istället för halvsömniga och trötta.

I ett halvdvala–mode får du säkert jobbet gjort (någorlunda), maten lagad och grannkatten rastad. Men varför inte ge dig själv förutsättningarna att få allt det gjort med energi och glädje, samtidigt som du har ork över till en massa annat?

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå