Krönika v 33: Våga vägra mellanmjölk

Ett alltför vanligt förekommande fenomen på gymmen och motionsspåren idag är de som dag ut och dag in kommer in och plikttroget och skötsamt utför sitt fastslagna träningsschema på rutin och utan någon större tanke, entusiasm eller intensitet. De ska bara bli gjort, typ som att borsta tänderna varje morgon och kväll. Lagom jobbigt, lagom varierande, lagom effektivt. Riktig mellanmjölksträning.

Nästan lika ofta ser man träningsgalningarna som ”älskar att träna”, gärna 2-3 timmar varje dag. Det verkat inte spela så stor roll vad man gör utan snarare gäller devisen ”desto mer desto bättre”. Det ska vara lagom ansträngande, lagom svettigt, lagom kul. Typisk mellanmjölk här också.

Båda dessa fenomen har missat två av de absolut viktigaste ingredienserna till en snabbare (och roligare) väg mot bättre fysik, nämligen variation och intensitet. Utan variation möts man obevekligen av stagnation. Kroppen vänjer sig vid den ansträngning den alltid utsätts för och ingen utveckling sker. Utan intensitet och genom att alltid hålla sig i bekvämlighetszonen och aldrig riktigt våga ta ut sig har samma effekt.

Jag tror att många har alldeles för stor respekt för att verkligen ta ut sig under träningen, i alla fall någon gång emellanåt. Det är lättare och bekvämare att köra lagom hårt, så hårt som man tidigare gjort och som man är bekväm med. Så där så att det känns som att man varit nyttig men utan att det blir allt för jobbigt. Tyvärr missar man då många av de positiva effekterna som hårdare träning kan ha. Man når snabbare resultat, får en mer komplett fysik, träningen blir roligare, du får en längre tid av fettförbränning efter träningen och sjukt mycket mer endorfiner för att nämna några av fördelarna.

Precis som med allt annat jobbigt, som egentligen är bra för en, får man ge det lite tid innan man är helt bekväm med de nya vanorna. Det kommer inte att vara helt lätt att frivilligt pusha sig till obekvämligheter och det kommer kännas obehagligt de första gångerna. Men det är övergående. Och välbehagskänslan efteråt överstiger med råge obehagskänslan du måste stå ut med under själva passet. Och var inte feg med att ta till den hjälp du behöver för att våga prova på hårdträning. Ta hjälp av en träningskompis, läs inspirerande bloggar, titta på träningsklipp på youtube eller ta hjälp av en tränare eller vad helst annat som hjälper dig att våga ta steget och verkligen våga köra ett hårt pass. Du kommer tacka dig själv efteråt. Och förhoppningsvis längta till nästa pass.

Sällan känner du dig så nöjd med dig själv som efter att du verkligen vågat pusha dig själv utanför bekvänmlighetszonen och klarat av lite mer än vad du innan trodde att du var kapabel till. Förutom att leda till en grym fysik snabbare så bygger det även karaktär och självförtroende. Du lär dig dina begränsningar (som i princip alltid ligger längre bort än du någonsin trott) och upptäcker att du har så mycket mer i dig än du trodde. De smittar av sig på ditt övriga liv.

One comment to Krönika v 33: Våga vägra mellanmjölk

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå