Energiintag under Ironman (OBS nerdnivå)

Har spånat lite (ok, lite mer än lite kanske) på energiintaget under loppet. Det sägs att man bör sikta på att få i sig mellan 400-600 kcal/timma. Bör spridas ut under timman, alltså inte proppa i sig alla 600 direkt och sedan vänta en timma. Skulle bli kämpligt för magen att klara av.

Under simningen blir de naturligtvis inget energiintag, men då den tiden är så pass kort så funkar de fint.

Under cyklingen blir det inge större problem att få i sig tillräckligt. Vattenslangen ligger hela tiden nån centimeter från munnen så de är lätt att sörpla i sig sportdryck under cyklingen. Annars blir det egengjorda ”Runekakor” (recept från den svenska legendariska ultralöparen Rune Larsson) som får stå för energiintaget under cyklingen. Kör en egen variant på kakorna med lite annat innehåll än original receptet. Har även med mig lite saltpiller att knapra på under cyklingen för att hålla salt- och mineralbalansen. Utefter banan serveras även banan vilket jag nog också kommer avnjuta.

Under löpningen blir det nog uteslutande energi i flytande form. Sportdryck och energigels. Eventuellt även nån banan om det skulle behövas. Utöver det får jag lita mig på vad arrangören har att erbjuda så de kan slinka ner CocaCola eller något annat skräp mot slitet om jag är helt tom.

Typ så här var de tänkt:

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå