12 dagar till Ironman-Uppladdningen

Knappt två veckor kvar till Kalmar Ironman, 12 dagar för att vara exakt. 12 dagar och 14 träningspass kvar. Fast nu är det dags att dra ner intensiteten på passen och få till fler vilodagar. Ska fortsätta simma-cykla-springa några kvalitetspass ännu och komplettera med CrossFitpass. Men de blir inga PB försök på gymmet utan lite lugnare och mer känsla.Jag kommer köra de sista två veckornas uppladdning enligt CrossFit Endurancemodellen. Har inte provat på de tidigare men de verkar klokt och helt i linje med hur jag tränat hittills så de ska nog bli bra. Schema nedan.

Kroppen känns riktigt bra just nu och jag har fått träna i princip helt enligt plan den senaste tiden. För första gången sedan jag bestämde mig för att köra i Kalmar kan jag nu känna att jag verkligen är redo och ser fram emot att äntligen få köra. Jag har skött träningen och kosten så bra som jag kunnat göra utefter mina förutsättningar så jag kunde egentligen inte vara mer förberedd och har inget att skylla på om det inte går vägen. Sen kan det givetvis inträffa saker under loppet som inte går att förutspå eller kontrollera men så är de ju alltid.

Ok, en aspekt som jag inte känner mig het säker på är ju energiintaget under själva loppet. Då jag aldrig kört ett så långt pass tidigare är det omöjligt att veta hur kroppen kommer reagera och hur energiintaget kommer funka under loppet. Men jag har ändå en plan som jag tror på, så de ska nog gå vägen.

Denna vecka blir matintaget precis som vanligt men nästa vecka (sista två dagarna innan) ska jag försöka få i mig lite extra fett och se till att kolhydratdepåerna är fyllda. Utan att överdriva med nå jävla pastaparty. Och dricka tillräckligt med vatten ock salter dagarna innan.

Otroligt svårt att sia om sluttider på ett så långt lopp och även med tanke på att de blir premiär på en så lång distans för mig. Men givetvis har jag funderat på de olika delmomentens sluttider. Även lite riskabelt att outa potentiella sluttider offentligt också. Lätt hänt att de blir de enda som sen räknas i efterhand fastän det är mycket som kan hända under ett lopp som ställer till det med sluttider. Nåja så här har jag i alla fall resonerat

  Skamgräns Realistiskt Drömgräns
Sim 3,8 km 1 timme 30 min 1 timme 20 min 1 timme 10 min
Cykel 180 km 6 timmar 30 min 6 timmar 5 timmar 30 min
Löp 42,5 km 3 timmar 20 min 3 timmar 15 min 3 timmar 10 min
Sluttid 11 timmar 20 min 10 timmar 35 min 9 timmar 50 min

Så här ser planen ut> 

 

 

 

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Comments

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Personlig träning i Luleå